Een trendwatcher is eenkennig
Een trendwatcher kijkt naar trends. Zij/hij focust zich echter op één aspect: technologie, duurzaamheid, etcetera. De wereld is echter een samenspel van vele factoren. De mix van relevante elementen is voor ieder bedrijf verschillend.
Een trendwatcher kijkt koffiedik
Het is nog niet omdat je zelf ergens enthousiast over bent, dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Integendeel. 90%+ van de voorspellingen komen nooit uit (dit is er ook een :-) )
Een trendwatcher is geen trendDOENER
De vraag is niet zozeer: wat zou er allemaal kunnen gebeuren? De vraag is: als er wat verandert, hoe kan mijn organisatie daar op inspelen?
Een trendwatcher vertelt niet wat je met al die trends aan moet.
Een klassieke trendwatcher spreekt over de veranderingen die in de (nabije) toekomst wel eens een grote invloed zouden uitoefenen op uw dagelijkse reilen en zeilen. Maar eigenlijk komt het aan op hen meenemen van het publiek in twee stappen:
- trends en veranderingen linken met de dagelijkse werk- en denkzaamheden;
- en veel belangrijker: de realisatie dat er eenvoudige, behapbare stappen zijn om hier mee om te gaan, even goed als de succesvolle bedrijven van wie iedereen de namen kent.
Wat dat is uiteindelijk het doel: u wilt uw gasten inspiratie geven om dingen daarna anders te doen.
Een trendwatcher ++ gaat dus een paar stappen verder dan zijn collega’s: hij weet heel erg goed waar uw genodigden dagelijks mee geconfronteerd worden en neemt hen door zijn eigen passie mee naar een heel andere zienswijze. En die zienswijze, dat is uiteraard uw zienswijze. U wil dus dat de spreker uw eigen boodschap bevestigt.
Wanneer u mij vraagt wat ik doe voor de kost, dan is mijn antwoord: het bovenstaande. Als 25 jaar lang, bij duizenden organisaties en bedrijven, voor meer dan een kwart miljoen toehoorders.
En mag er ook een flinke portie humor bij komen kijken? Humor is de prettigste manier van relativeren. En relativeren is: vanuit een ander perspectief naar de dagelijkse omgeving kijken. Dat is uw bedoeling, toch?
Dat kunnen we samen realiseren door middel van een maatwerkpresentatie met bewezen effect. Zullen we overleggen hoe we dat samen voor mekaar krijgen?
Hoe dan ook kunt u uw eisen- en wensenpakket scherpstellen door middel van deze beslissingsboom (met een knipoog).
"Bijzonder onder de indruk, top qua interactie en erg flitsend!"
H. Wennekes, Gemeente Lochem
Alles over trends en trendwatchers
Robotica, kwantumcomputers, crowdfunding, en de vele honderden technologische dingen die er aan de hand zijn: trendwatchers strooien ze dagelijks over ons uit en we kennen ze ondertussen al wel…
De meeste trendwatchers beperken hun overzichten tot technologie, maar duurzaamheid en de verzanding van structuren hebben minstens evenveel invloed op de veranderingen. Met verstrekkende gevolgen.
Af en toe waag ik mij aan voorspellingen. Die hebben de vervelende gewoonte om uit te komen. In 2010 zei ik: dit is géén economische crisis. Check! 2013: de crisis zal enkel ophouden voor ondernemingen die hun systemen overhoop gooien. Check! 2016: we staan nog maar aan het begin van de veranderingen. Check? Het ziet er wel naar uit…
Wat nu?
Het is duidelijk dat we er niet meer zullen komen met product- en andere innovaties op operationeel, tactisch en zelfs strategisch vlak alleen. We zullen onze denkkaders moeten innoveren.
Voorbeeld: een veel gehoorde klacht is dat bedrijven wel wíllen innoveren maar niet meer het geschikte personeel ervoor kunnen vinden. Wie de 21ste eeuw begrepen heeft, weet dat dit meer zal veranderen. We zullen daar dus anders over moeten gaan nadenken.
Tegelijk zijn er constanten die niet zo meteen zullen verdwijnen. Voorbeeld: een economie is een verzameling ruilprocessen en die zijn bedoeld om waarde uit te wisselen. Waar ligt het evenwicht tussen behouden en veranderen? Ingewikkeld? Nee: als je het simpel maakt, wordt het vanzelf eenvoudig. Maar dan moet je een paar stappen verder gaan dan traditionele trendwatchers!
Dúrven verder kijken dan je core business en dúrven dwarsdenken, dus. Aan de hand van voorbeelden laat ik zien hoe denkkaders op te rekken om succesvolle innovaties en disrupties te realiseren.
Tijdens de voorbespreking maken we er een maatwerkpresentatie van: voor de leden van uw vereniging, voor uw managementteam, uw medewerkers, voor uw ketenpartners of voor andere belanghebbenden.
En…. uiteraard wordt er ook weer flink gelachen!
Na afloop heeft uw publiek:
• een onderhoudende sessie achter de rug;
• een globaal idee gekregen van de verschillende soorten trends die op dit moment spelen;
• een aangescherpt bewustzijn dat we er niet meer komen met strategisch denken alleen;
• het besef gekregen dat we onze denkkaders zullen moeten veranderen + handreikingen op zak om dit ook daadwerkelijk te doen.
Elke presentatie is weer opnieuw maatwerk omdat úw boodschap voorop staat. Maar we baseren ons dan wel op een vorm die zich in het verleden uitgebreid bewezen heeft. Kunt er dan op vertrouwen dat alles goed komt? Ja, daar kunt u op vertrouwen.
U bent op zoek naar een effectieve trendwatcher? Gevonden!
Is de presentatie “Welkom in de 21ste eeuw” niet meteen wat u zoekt? Geen punt, dit is niet de enige maatwerktemplate! Neem even contact op om samen de meest geschikte formule te zoeken!
Er is overigens geen enkele reden waarom u niet aan meerdere sprekers een voorstel zou vragen. Neem nu alvast bij mij een vrijblijvende optie en vergelijk! Of laten we overleggen hoe we uw evenement tot een spetterend succes maken.
279.046
BLIJE TOEHOORDERS
2.248
TEVREDEN OPDRACHTGEVERS
60.452
BOEKEN VERKOCHT
38.014
TIPBOEKJES VERSPREID
Guido Thys vertelde al de boodschap van:
Monique van Breukelen / OKW
Een bevlogen en grappige presentatie maar vooral duidelijkheid betreft de boodschap. Die kwam heel goed over!!
Victor van Putten / Renault
Super presentatie! Erg genoten! Guido is heel kundig en legt de vinger op de juister plek. Erg tevreden over de gehele gang van zaken.
Marieke Vlugt / Ass.v.Examinering
Presentatie heel enthousiast ontvangen en positief ervaren. Erg professioneel. De presentatie was erg passend op onze verwachting.
Sjors Jepkema/Transport & Logistiek
Naar volle tevredenheid en allemaal goede berichten uit het publiek. Graag tot een volgende keer!
Gerard Lam / Nauta
Goed verhaal en sloot prima aan op onze doelstelling. Wat we wilde bereiken is gebeurd en voldeed dus aan alle verwachtingen.
Alain Bastiaens / Ferranti
Wat een uitstraling en de juiste overdracht van informatie. Boven verwachting en sloot erg goed aan bij onze eigen sprekers.
Tamara de Lange / AOC Oost
Zeer leuke bijeenkomst en helaas te weinig tijd om verder te sparren met Guido dus wij gaan voor een vervolg!
Nieke Vermaak / Brocacef
Inspirerende sessie die deelnemers heeft aangezet om meteen dingen in hun dagelijkse praktijk over te nemen.
Thomas Blankvoort / Webhelp
Erg goed bevallen, deze bedrijfsverloskundige. Erg leuke uitspraken en de manier van presenteren zeker plezant!
David Nassen / ISB
Heel erg goed! Voldeed aan alle verwachtingen. Guido nam iedereen mee in zijn presentatie en kreeg de volle aandacht.
Eric Boot / ZLTO
Heel erg goed, Aanwezigen waren laaiend enthousiast en er was helaas wat krap tijd maar Guido paste zich perfect aan!
Silvia van Nieuwland / BEKO
Presentatie was vlot en vol humor. Het paste goed bij het publiek. Bij een volgend evenement komt Guido Thys zeker weer ter sprake!
Paul van Lummel / Compaen
Alleen maar lof, helemaal naar wens! Geschikt voor alle relaties en goed ingegaan op doelgroep. Iedereen was enthousiast!