Waarom websites klanten wegjagen – PDF
Voorwoord anno 2017
Dit boek dateert uit het jaar 2000, uit de periode dus dat websites net de fase van elektronische brochures aan het ontgroeien waren. Amazon.com bestond vijf jaar en bol.com was net gelanceerd.
Ondertussen is er heel wat water naar de e-zee gestroomd en zijn de inleiding en enkele adviezen niet meer aan de orde. En toch wijzen lezers er ons regelmatig op dat de kern van de boodschap nog steeds onverminderd aan de orde is.
We wensen u dan ook nog steeds veel leesplezier toe. En de verouderde passages, die mag u dus rustig overslaan!
Alles wat u wil weten
U vindt in dit boek meer slecht nieuws over e-commerce dan in alle andere samen.
Dit is ook wat het uniek maakt: geen succesverhalen die voor de gemiddelde lezer onrealiseerbaar zijn, maar een analyse van wat er fout gegeaan is bij duizenden pionierende bedrijven. Het richt zich niet tot cyberhypers maar tot die bedrijven die ernstig werk willen maken van e-commerce.
Karrevrachten onderzoeksresultaten wijzen unaniem één richting uit: tussen 2000 en 2005 doen in alle landen ter wereld de grote massa’s hun intrede op het Internet, wat een nog verdere daling van de klanttevredenheid tot gevolg zal hebben. Erger nog: de terugtocht naar de traditionele
retailkanalen, telefonische helpdesks, etc. is al weer begonnen. De oorzaken zijn heel divers: van falende techniek tot povere, inefficiente of gewoon ontbrekende service.
En de (cursief) shake-out van e-commerce ondernemingen en -projecten is begonnen.
Guido Thys legt de vinger op de e-commerce paradox. Wie elektronisch zaken doet vanuit traditionele denkpatronen, slaat de bal volledig mis. Maar wie denkt dat de “nieuwe economie” niet voor het grootste deel berust op dezelfde principes en mechanismen als de oude, heeft al snel niet eens meer het geld om een bal te kopen.
Met dit boek in de hand kan de lezer een geheel nieuwe e-commerce bedrijvigheid opstarten, of een bestaande doorlichten en profiteren van de dure leerervaringen van honderden andere ondernemers.
Reviews
There are no reviews yet.